Pohjapiirrustus ja talomalli
Talokirjat kaivettiin uudelleen
esiin ja selailtiin yhden tason vaihtoehtoja. Neljännestä makkarista
väännettiin tosissaan. Rikun mielestä kolme makuuhuonetta riittää, kuten
edellisessäkin pohjassa. (Siis siinä Helmi 125L) Minä taas olin sitä mieltä,
että täytyy olla neljäskin makuuhuone. Olkoonkin ylimääräinen mahdollisesti ja
kuka tietää vaikka kaksikin makuuhuonetta olisi ylimääräisiä. Jokatapauksessa, perheemme
ei tarvitse kasvaa kuin yhdellä henkilöllä ja sen jälkeen meillä ei ole ylimääräistä
tilaa. Mihin sitä sitten tarvitaan? Onhan monilla muillakin täsmämäärä tilaa. Ylimääräinen
huone voi toimia työskentely tilana,
jopa sellaisena että projekti voi olla vähän kesken ja oven vain vetää kiinni.
Ylimääräisessä huoneessa voi mukavasti majoittaa vieraita. Sille onkin varmasti
ainakin lähivuosina käyttöä ihan arjenkin pyörittämisen kannalta, kun
työskennellään molemmat vuorotyössä. Äitini voi esimerkiksi yöpyä siellä
mukavasti, kun olemme töissä, eikä lasta tarvitse viedä yöhoitoon. Haaveisiimme kuuluu myös dreevereitten kasvatus, joten jos Luna prjää hyvin, tarvitsee mahdollinen pentuekin tilaa.
Ei olla mitenkään tarkasti
lyöty lukkoon toivomaamme lapsimäärää. Ja eihän sitä määräänsä enempää voikaan
suunnitella, kuitenkin niitä saadaan eikä tehdä. Mun ajatukset pyörii kolmessa
lapsessa, Rikun kahdessa. Taas toisaalta on hetkiä, ettei kumpikaan ei halua
enää yhtään enempää. Kolmihenkiselle perheelle talo tietysti on hieman suurehko.
Sitä kuitenkin on aikaa pohtia vielä vuosia, juuri nyt elämä on täynnä
projektia. Täytyisi puristaa viimeinen vuosi koulussa, rakentaa talo ja juhlia
häitä. Siinä riittää puuhaa seuraavaksi vuodeksi.
Mua miellytti eniten pohjat,
joissa olohuone ja keittiö on yhtenäistä tilaa. Ei tarvitse kokkaillessa eristäytyä
keittiöön vaan voi samalla jutskailla perheen tai vieraiden kanssa. Ja oikeastihan
fakta on se, että lapset ainakin tulee jalkoihin pyörimään aina kun keittiössä
jotain puuhailee, tai isompana esim. tekemään läksyjä keittiöön jne. Joten
halusin ehdottomasti ison keittiön.
Aloimme googlailla
hirsitoimittajien talomalleja ja selailimme Finnlamellin mallistoa. Sitten näin
Finnlamellin mallin Vuokko. Se pisti silmään kauneudellaan. Korkeissa ikkunoissa
oli myös taloon aina toivomaani twistiä, mutta Riku taas toivoi perinteisempää
mallia.
Pyörittelimme Finnlamellin
pohjaa Hohde sekä Amanda. Totesimme Hohde mallin lopulta olevan liian pieni ja
lopulta päädyimme suunnilleen Vuokon mittoihin.
En saanut erkkeriä mielestäni,
vaan tutkin kaikkia löytämiäni malleja kuten Cello, Sarastus, Kajastus, Aurinkorinne,
K144, K117. Jokaiselta valmistajalta löytyi jonkinlainen erkkerillinen malli.
Rakastuin yhä enemmän malliin ja puhuin sen puolesta jatkuvasti. Rikun oli
haasteellista ymmärtää, miksi haluaisin, että sijoittaisimme ylimääräistä rahaa
”tuollaiseen tötteröön”. Erkkeristä käytiin loputtomalta tuntuva vääntö, mutta
pidin pääni. Kerroin että vaikka Rikulle ei talo varsinaisesti ole niin tärkeä,
minulle on. Olisin kuitenkin ottamassa jokatapauksessa järjettömän määrän
velkaa, enkä halua saada sillä ”ihan kivaa”. Varsinkaan, kun herran oma vastuualue,
autotallin suunnittelu sai yhä suurempia mittasuhteita. Ensimmäisiä kilpailutuksia
tehtiin sekä Hohde- että Vuokko -mallilla, mutta lopulta monien millimetripaperien
jälkeen hahmottui meidän oma pohjapiirrustuksemme ja se millaisen haluamme talon
olevan ulkoisesti. Eniten talomalleista silmäämme miellytti Kimaran k117,
vaikkakin valitsimme nollanurkat.
- Kuvissa näkyy meidän tuleva talo, en millään malttaisi odottaa että se on valmis. Monien "aviokriisien" (käyttämämme nimitys vahvoille ristiriitatilanteille, vaikka ei avioon vielä olla astuttukaan) lopputulos. Siitä tulee niin täydellinen. 😊 Ja autotallinkin mies on suunnitellut valmiiksi. Lämmintä tilaa tulee kahden auton, varaston sekä teknisentilan verran, mutta vain yhdellä nosto-ovella. Hän jo pursuaa ideoita, mitä kaikkea aikoo tallissa puuhastella. Ehkä se muuttaa sitten sinne koko ukko, mutta ompahan mulla erkkeri mitä ihastella. Myöhemmin lisää hirsitoimittajien kilpailutuksesta ja asemapiirrustuksen laadinnasta. Palaillaan!
Kommentit
Lähetä kommentti